Popularność smartfonów sprawiła, że to właśnie te urządzenia mobilne są najczęściej używane do korzystania z Internetu. Już nie tradycyjne komputery stacjonarne oraz laptopy, a właśnie smartfony generują największą liczbę wyszukiwań w Google. Co to oznacza dla firmy działającej w Internecie? Przede wszystkim konieczność dostosowania się do trendów e-marketingu, a więc takie przygotowanie strony internetowej, aby była ona poprawnie wyświetlana na małym ekranie smartfona.
Jak przygotować stronę internetową pod urządzenia mobilne?
Optymalizacja strony internetowej powinna być dobrze zaplanowana, uwzględniając:
- prędkość ładowania,
- jakość wyświetlania,
- przejrzystość.
Do sprawdzenia prędkości ładowania strony internetowej służą specjalne narzędzia, jak na przykład PageSpeed Insights. Z tą pomocą możemy sprawdzić, czy witryna działa odpowiednio szybko. To ważne, gdyż użytkownicy Internetu są często niecierpliwi – zależy im na tym, aby jak najszybciej znaleźć poszukiwaną informację. Jeśli strona ładuje się zbyt długo – jednym kliknięciem mogą z niej wyjść i skierować się na inną witrynę, która uruchomi się błyskawicznie. Zadbajmy więc o to, aby to nasza strona internetowa była tą błyskawiczną.
Szybkość strony – jak o nią zadbać?
Jak jednak uzyskać tę szybkość? Wystarczy wiedzieć, że im witryna jest lżejsza, tym jest szybsza. Należy więc pozbyć się zbędnych elementów, które ją spowalniają. Być może są to nieaktywne podstrony, które zachowaliśmy „w razie co”, być może warto odinstalować niepotrzebne wtyczki. Jeśli nie wiesz, w jaki sposób zwiększyć wydajność strony internetowej pod urządzenia mobilne – skontaktuj się z nami.
Jakość wyświetlania strony internetowej na smartfonie
Jeśli zależy nam na wysokiej jakości wyświetlania strony internetowej na urządzeniach mobilnych, powinien nas zainteresować prosty framework na otwartym dostępie (nie musimy więc kupować odpowiedniego oprogramowania ani licencji). To AMP, czyli Accelerated Mobile Pages – Przyspieszone Strony Mobilne. Wyposażając witrynę w AMP, zwiększymy jej wydajność, co zostanie docenione przez użytkowników urządzeń mobilnych.
Do poprawy funkcjonowania strony internetowej przydatne jest też PWA – Progressive Web App, czyli Progresywne Aplikacje Internetowe. Dzięki tej aplikacji użytkownik, który wejdzie wcześniej na naszą stronę, będzie miał następnie możliwość uruchomienia jej w trybie offline. Wszystkie dane zapisują się bowiem wcześniej w pamięci urządzenia, z którego korzysta internauta. To dobre rozwiązanie, jeśli użytkownik w danym momencie nie będzie posiadał dostępu do Internetu – mimo tego będzie mógł zajrzeć na naszą witrynę.
Czytelność i przejrzystość strony internetowej
Witryna wyświetlana na smartfonie powinna być czytelna i przejrzysta – urządzenia mobilne posiadają niewielkie ekrany, dlatego też strony nie ukazują się w taki sam sposób, jak na dużym ekranie laptopa czy komputera stacjonarnego. Musimy to uwzględnić – tak projektując stronę, aby żaden element nie uciekał „poza”, sprawiając, że użytkownik musi i w poziomie i w pionie przewijać stronę czy zmniejszać widok, aby cała zmieściła się na ekranie (co z kolei powoduje nieczytelność tekstu).
Należy więc po pierwsze – uprościć nawigację na stronie, aby użytkownik urządzenia mobilnego mógł szybko znaleźć to, czego szuka. Ważne jest też odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych elementów, przede wszystkim stworzenie listy podstron czy listy kategorii produktów oraz wyodrębnienie najpopularniejszych podstron/kategorii, które będą widoczne w menu dla użytkownika od razu.
Powinniśmy pamiętać też o tym, że długie bloki tekstowe są w przypadku użytkowników urządzeń mobilnych najczęściej ignorowane – internauci za pomocą smartfonów najczęściej chcą po prostu szybko odnaleźć daną informację, dlatego częściej wertują stronę internetową, niż ją czytają. Dlatego powinniśmy zadbać o stosowanie nagłówków oraz wypunktowań zamiast długich akapitów tekstu. Warto też dodać dopasowaną do treści grafikę, która także zwróci uwagę użytkownika.
Błędy na stronie internetowej
Czasami zdarza się, że na stronie internetowej pojawiają się błędy – być może jakaś podstrona została niepoprawnie umieszczona na serwerze i nie działa. Zdarza się też, że jakaś wtyczka nagle przestaje się uruchamiać i należy ją ponownie skonfigurować. Bardzo ważne jest więc, aby regularnie przeglądać swoją witrynę w poszukiwaniu takich uchybień i szybko się ich pozbywać.
Istnieje też możliwość, że mimo braku błędów użytkownicy często opuszczają daną podstronę. Jeśli współczynniki wyjść są naprawdę wysokie, może to oznaczać, że nie chodzi o błędy techniczne, a merytoryczne. Być może treść podstrony nie spełnia oczekiwań internauty – nie znajduje on tam tych informacji, których szuka; lub podstrona ładuje się zbyt wolno; umieszczone na niej zdjęcia nie wyświetlają się itd. Możliwości jest wiele, dlatego jeśli notujemy wysokie współczynniki wyjść, warto przeprowadzić dokładną analizę pod kątem atrakcyjności danej podstrony.
Nie da się ukryć, że e-marketing nieustannie się zmienia. Trendy nie powinny być ignorowane przez właścicieli stron internetowych, gdyż dostosowanie się do nowinek technicznych ma znaczenie dla zdobywania nowych odwiedzających witrynę czy dla utrzymania aktualnej popularności strony. Zoptymalizowanie strony pod urządzenia mobilne pozwoli wygenerować większy ruch, a witryna stanie się bardziej przyjazna dla użytkowników.