W świecie optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych pojęcie UX writing pojawia się bardzo często. Skrót UX można rozwinąć jako user experience, czyli doświadczenie użytkownika. Zadaniem specjalisty marketingu internetowego, który wykorzystuje UX writing, jest zatem takie zaprojektowanie treści strony internetowej, aby użytkownik podczas zetknięcia się z nią, poczuł satysfakcję, zauważył jej użyteczność, a więc w efekcie – wykonał daną czynność (jak zapisanie się do newslettera czy zakup produktu).
UX writing – co powinieneś wiedzieć?
Podstawą jest tworzenie treści, które będą jednocześnie przejrzyste, zrozumiałe oraz użyteczne – a przy tym atrakcyjne w odbiorze. Znaczenie ma zatem zarówno styl, w jakim autor napisał tekst, jak i odpowiednia budowa tekstu oraz umieszczenie go we właściwym miejscu na stronie internetowej. Opracowanie komunikatu zgodnie z zasadami UX writing powinno prowadzić w efekcie do zwiększenia konwersji strony www. Widzimy więc, że UX writing stanowić musi ważny element strategii SXO (czym jest strategia SXO – przeczytasz TUTAJ).
Istotne jest, aby serwis był opracowany pod kątem UX writing w każdej jego części – nie powinniśmy zaniedbać żadnej podstrony, gdyż potencjalny klient może trafić wszędzie. Dostarczając mu inkluzywnych treści, z pewnością wywołamy w nim pozytywne odczucia – jeśli wszystko będzie dla niego zrozumiałe, poczuje, że dana strona internetowa jest wartościowa i przydatna.
Mikro- i macrocopy w UX writing
Decydując się na przygotowanie treści zgodnie z UX writing, powinniśmy pamiętać o tym, że można stworzyć dwa rodzaje informacji: microcopy oraz macrocopy. Oba są bardzo istotne i mają wpływ na to, czy zainteresujemy użytkownika odwiedzającego naszą stronę internetową. W obu przypadkach stosujemy też te same zasady – zależy nam na tym, aby uprościć treść, dostosowując ją w ten sposób do potrzeb każdego użytkownika.
Microcopy to niewielkie, krótkie treści – komunikaty, komentarze, hasła, nagłówki, CTA (call to action), treści w menu czy w formularzach kontaktowych. Macrocopy to teksty zawierające większą ilość informacji, a więc wpisy blogowe, artykuły, instrukcje, opisy kategorii oraz produktów. Znaczenie ma zastosowanie nie tylko odpowiedniego stylu pisania, ale także odpowiedniej formy przekazu – powinniśmy skupić się na doborze fontu, kolorystyki, na podziale tekstu na akapity (uważa się, że paragraf powinien mieć od 280 do maksymalnie 490 znaków ze spacjami).
Jak zacząć pisać teksty zgodnie z UX writing?
Zanim przystąpimy do tworzenia tekstu, uwzględniając zasady UX writing, powinniśmy najpierw dokładnie określić swoją grupę docelową. Specjaliści marketingu najczęściej wybierają metodę persony, dzięki czemu mogą jak najbardziej szczegółowo opisać target odbiorców. Dzięki temu tekst będzie napisany w takim stylu, który najlepiej trafi do tej grupy docelowej, równocześnie będąc zrozumiałym dla wszystkich innych użytkowników.
Należy pamiętać o tym, aby treści były spójne z marką – z jej wartościami oraz ogólnym sposobem komunikacji. Pisaniem tekstów dla firmy najczęściej zajmuje się copywriter, dlatego bardzo ważne jest, aby współpracował on z osobami wykonującymi inne zadania z zakresu marketingu, aby cała strategia marketingowa była spójna w obrębie wszelkich działań firmy.
Gdy już przygotujemy tekst, powinniśmy poddać go analizie – czy na pewno zastosowaliśmy zwroty, które będą zrozumiałe dla każdego? Jeśli nie, warto z nich zrezygnować lub – gdy użycie specjalistycznych terminów lub obcojęzycznych zwrotów jest konieczne – wytłumaczyć je w prosty sposób. Drugim pytaniem, jakie powinniśmy sobie zadać, jest to, czy nasz tekst jest wystarczająco przejrzysty. Czy podzieliliśmy go na akapity i zastosowaliśmy wyróżniające się nagłówki? Czy stosujemy grafiki, które opisują to, o czym mowa w tekście? Czy czcionka ma odpowiednią wielkość? Jeśli odpowiemy na te pytania twierdząco, nasz tekst spełnia zasady UX writing.
UX writing – korzyści
Zastosowanie UX writing sprawia, że zmniejsza się dystans pomiędzy użytkownikiem a firmą. Treści zrozumiałe, atrakcyjnie napisane, odbierane są przez internautę pozytywnie, co sprawia, że chętniej odwiedzi on naszą stronę internetową ponownie. UX writing często pomaga także zbudować zaangażowanie – wywołać odpowiednie reakcje w czytelniku, takie jak dodanie komentarza czy zapisanie się do newslettera. Klikalność w obrębie serwisu zwiększa się, dzięki UX writing możemy też uprościć drogę zakupową, co może przełożyć się na większą liczbę transakcji. Bez wątpienia UX writing stanowi narzędzie, które niesie duży potencjał w zakresie marketingu internetowego.
UX writing – co dalej?
Warto wiedzieć, że obecnie w świecie technologii bardzo dużo uwagi poświęca się osobom wykluczanym, czyli osobom z niepełnosprawnościami fizycznymi lub intelektualnymi, które do tej pory miały ograniczoną możliwość korzystania z wirtualnego świata. Aktualnie pojawia się specjalne oprogramowanie do odczytywania zawartości strony internetowej przez niewidomych, a do osób z mniejszymi deficytami serwisy www powinny być dostosowywane poprzez chociażby odpowiedni kontrast i wielkość tekstu oraz transkrypcję materiałów audio i wideo. Powinniśmy o tym pamiętać na etapie tworzenia strony www, jak i dodawania nowych treści. Inkluzywność świata wirtualnego może być zwiększana właśnie dzięki stosowaniu UX writing.