Zachowania i przyzwyczajenia użytkowników Internetu zmieniają się z czasem – to zupełnie naturalne, dlatego nie powinniśmy się dziwić, że i marketing internetowy podlega nieustannej przemianie, aby dostosowywać się do aktualnych potrzeb ludzi korzystających z sieci. Wśród tegorocznych trendów znalazło się SXO – czyli search experience optymization, które łączy w sobie obszar SEO oraz UX.
SXO – co to takiego?
Specjaliści zajmujący się optymalizacją stron internetowych oraz ich pozycjonowaniem już od dawna łączą działania z zakresu SEO on-site oraz off-site, a także UX oraz CRO – a to wszystko razem tworzy właśnie SXO. Nie jest to zatem tak nowe zjawisko, jednak sam termin w branży marketingu internetowego stał się popularny dopiero niedawno. SXO ma prowadzić do tego, aby użytkownik trafił na daną stronę www z wyszukiwarki i dokonał określonych czynności – na przykład zakupił produkt lub zapisał się do newslettera. Zatem dzięki SXO możemy utrzymać wysoki współczynnik konwersji, co przełoży się na wyższą pozycję w wyszukiwarce, a więc i większą liczbę odwiedzających.
Strategia SXO – elementy SEO
Jak już zostało wspomniane, na strategię SEO składają się, po pierwsze, działania SEO. Odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej jest kluczem do sukcesu – dlatego właśnie strona www powinna być opisana za pomocą metatagów, właściwie zoptymalizowana pod wybrane frazy kluczowe (także frazy z długiego ogona, które opisane zostały w tym artykule), ale ważną częścią jest też wartościowy content. Treści docierające do użytkownika powinny być na wysokim poziomie, gdyż wówczas potencjalny klient uzyskuje świadomość, że ma do czynienia z firmą-ekspertem – wtedy będzie bardziej chętny do dokonania zakupu. Co warto wciąż podkreślać, działania SEO nie są jednorazowe. Strategia zakłada długoterminowość – efekty widoczne są dopiero z czasem i nadal trzeba wdrażać pewne działania, aby je utrzymywać.
Strategia SXO – elementy UX
Drugim ważnym elementem SXO jest UX – czyli user experience (doświadczenie użytkownika). Pojęcie to opisuje całość wrażeń doświadczanych przez użytkownika a wynikających z korzystania ze strony internetowej/urządzenia/produktu. Wykorzystanie UX w marketingu internetowym wiąże się z koniecznością posiadania wiedzy z zakresu psychologii – gdyż działania marketera skupiają się na tym, aby dostarczyć użytkownikowi jak najwięcej pozytywnych doświadczeń związanych z daną rzeczą czy czynnością. W przypadku strony www ważne jest stworzenie jak najbardziej przyjaznego interfejsu witryny oraz takie rozmieszczenie poszczególnych elementów, aby działania na stronie były wykonywane przez użytkownika intuicyjnie.
Strategia SXO – elementy CRO
Kolejnym elementem, o którym nie należy zapominać, tworząc strategię SXO, jest conversion rate optimization (CRO) – optymalizacja ścieżki konwersji. Tutaj zadaniem specjalisty jest takie przygotowanie drogi do zakupu/zapisania się do newslettera/innej czynności na stronie www, aby jak najwięcej odwiedzających przeszło przez tę ścieżkę. Jest to w dużej mierze związane z UX, ale nie tylko. Często wymaga zdolności analitycznych – jeśli widzimy, że wielu klientów naszego sklepu internetowego porzuca koszyk na danym etapie, musimy spróbować wywnioskować, dlaczego tak się dzieje. Bywa, że jest to metoda prób i błędów, ale doświadczony specjalista poradzi sobie w tym temacie.
Strategia SXO – jak zacząć?
Wiemy już, jakie elementy składają się na SXO – ale jak zacząć działać? Na samym początku powinniśmy przeprowadzić audyt. Należy wziąć pod uwagę wszystkie wyżej wymienione elementy SXO i zbadać swoją stronę internetową pod ich kątem. Niezbędne staje się wykorzystanie narzędzi takich jak Analytics czy Hotjar. Specjaliści opierają się także na zasadach heurystyki Nielsena, na których podstawie można określić użyteczność konkretnego rozwiązania zastosowanego na stronie internetowej. Warto pamiętać, że każdy na własną stronę internetową patrzy inaczej niż użytkownik, który trafia na nią po raz pierwszy. Można więc nie dostrzegać pewnych problematycznych kwestii, dlatego audyt SXO warto powierzyć specjalistom, którzy spojrzą na serwis internetowy świeżym okiem.
Strategia SXO – dla kogo jest przeznaczona?
Tak naprawdę strategię SXO może zastosować każdy właściciel strony internetowej, któremu zależy na zwiększeniu liczby nie tylko osób odwiedzających, ale także wykonujących przy tym określone działania – dlatego właśnie z tej strategii korzystają między innymi sklepy internetowe. Ich działalność ma z góry określony cel, którym jest sprzedaż jak największej liczby produktów. Odpowiednio dobrana strategia SXO pozwala na zwiększenie liczby transakcji. Z SXO korzystają też często serwis internetowe oferujące usługi, a także serwisy zasięgowe. Również blogerzy – którzy chcą zyskać wyższą konwersję i zdobyć np. nowe osoby zapisujące się na ich kurs czy na newsletter – powinni wdrożyć optymalną strategię SXO.
Każdego roku trendy w marketingu internetowym pozwalają właścicielom stron internetowych ulepszać swoje serwisy, aby jeszcze lepiej spełniać oczekiwania użytkowników. Wpływ strategii SXO na biznes jest istotny – dlatego jeśli chcemy być na bieżąco z najnowszymi możliwościami z zakresu e-marketingu, powinniśmy wdrożyć SXO, dzięki któremu zbudujemy przewagę konkurencyjną nad innymi firmami, które jeszcze nie uwzględniły w tworzeniu strony najświeższych zachowań i przyzwyczajeń internautów.