Struktura serwisu i odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych elementów na stronie ma duży wpływ na to, czy potencjalny klient zechce dokonać zakupów właśnie u Ciebie. Każdy użytkownik Internetu, wchodząc na nową stronę www, intuicyjnie szuka danych odnośników w konkretnych miejscach – na przykład spodziewa się zobaczyć menu po lewej lub prawej stronie; wie, gdzie powinien znajdować się koszyk w sklepie internetowym czy wyszukiwarka produktów. Warto zatem poświęcić czas na pracę nad tzw. architekturą informacji, która wpłynie także na pozycjonowanie strony www.
Architektura informacji – najważniejsze kwestie
Pojęcie architektury informacji zawiera w sobie strukturę serwisu – stronę główną oraz podstrony, a także zależności między nimi; jak i strukturę elementów na każdej poszczególnej podstronie, co ma znaczenie zarówno dla internauty odwiedzającego serwis, jak też dla robotów wyszukiwarek. Stąd konieczność stworzenia spójnej i przejrzystej architektury informacji. Przystępując do tego, powinniśmy mieć już przeprowadzoną analizę słów kluczowych – powinniśmy wiedzieć, czego konkretnie będą szukać nasi potencjalni klienci i w jaki sposób możemy spełnić ich potrzeby. Oznacza to, że już na tym etapie należy mieć przygotowaną strategię SEO. Dzięki temu stronę główną powiążemy z wybranymi wcześniej ogólnymi słowami kluczowymi, natomiast poszczególne podstrony będą pozycjonowane na więcej fraz, w tym frazy z długiego ogona (nie wiesz, czym są? Przeczytaj artykuł o pozycjonowaniu szerokim )
Struktura serwisu – skala makro
Pamiętaj, że stronę internetową buduje się od ogółu do szczegółu. Podstawę stanowi strona główna i od niej odchodzą odnośniki do stron zbiorczych – tj. kategorii (np. produktów, usług). Dopiero na stronach zbiorczych znajdują się linki do jeszcze węższych znaczeniowo podstron – np. opisujących konkretne produkty. Dzięki temu każda strona i podstrona pozycjonowana będzie na inne słowa kluczowe, co zwiększy ruch z wyszukiwarki. Odnośnik do strony głównej powinien zaś znajdować się na każdej innej stronie. Jest to podstawowe przekierowanie, z którego klienci korzystają bardzo często. Treści na poszczególnych stronach nie powinny się dublować – jeśli wykorzystamy te same słowa kluczowe na różnych podstronach, wówczas może dojść do kanibalizacji, tzn. sami sobie będziemy „zabierać” ruch z wyszukiwarki, gdyż rozłoży się on na dwie podstrony z identycznymi słowami kluczowymi.
Struktura podstrony – skala mikro
W skali jednej podstrony znaczenie ma rozmieszczenie poszczególnych elementów – aby zagwarantować internaucie (oraz robotom Google) prawidłową logikę informacji. Treść powinna być uporządkowana także za pomocą nagłówków H1–H6, gdzie H1 to najważniejszy nagłówek, a H6 – najmniej ważny. Znaczenie dla osoby zajmującej się optymalizacją strony internetowej ma to, że każdy element semantyczny zapisany w HTML może mieć swoją własną strukturę nagłówków. Oznacza to, że inne nagłówki H1-H6 stosujemy w opisie produktów, a inne możemy stosować w dodatkowych informacjach w bocznym menu. Architektura informacji zakłada, że kolejność nagłówków jest zawsze niezmienna – od nagłówka wyższego rzędu do niższego. Nie możemy zmienić tej kolejności, gdyż to zaburzy strukturę strony. Do sprawdzenia nagłówków poszczególnych elementów semantycznych służą różnego rodzaju wtyczki Outliner. Dzięki temu szybko możemy ocenić, czy architektura nagłówków na naszej stronie jest właściwa.
Architektura informacji – najczęstsze błędy
Do podstawowych błędów należy między innymi zaburzenie wspomnianej hierarchii nagłówków, co generuje kłopoty w odczytaniu logicznej struktury przez roboty wyszukiwarek. Ale to nie wszystko. Tworząc stronę internetową, możemy wpaść także w inne pułapki. Jedną z nich jest tworzenie podstron na zbyt ogólne frazy, w których konkurencja jest już duża i ciężko będzie osiągnąć miejsce w pierwszej dziesiątce wyszukiwania. O wiele lepszym podejściem jest wykorzystanie fraz z długiego ogona i poprowadzenie potencjalnego klienta od ogółu (strona główna) do naprawdę konkretnego szczegółu (podstrona konkretnego rodzaju produktu). Kolejnym błędem jest wspomniana już kanibalizacja – zastosowanie tych samych słów kluczowych na różne podstrony. O ile możemy tworzyć podstrony dla różnych produktów (np. jeansy, spodnie dresowe, sztruksowe), o tyle już dodatkowe podstrony dla np. poszczególnych rozmiarów spodni bez wątpienia doprowadzą do kanibalizacji. Choć tworzenie struktury strony www wydaje się proste, to widać już, ile pułapek może na nas czyhać, jeśli nie podejdziemy do tego tematu z odpowiednim zaangażowaniem.
Architektura informacji to fundament, na którym opiera się optymalizowanie oraz pozycjonowanie strony internetowej. Słowem podsumowania, aby stworzyć logiczną architekturę informacji, należy pamiętać o tym, aby każdy temat (fraza kluczowa) miał osobną podstronę oraz aby słowa kluczowe nie dublowały się na poszczególnych podstronach. Ponadto struktura strony musi prowadzić od ogółu i szczegółu – należy też zadbać o dokładne linkowanie, aby internauta mógł szybko i sprawnie przemieszczać się pomiędzy konkretnymi stronami.