Obecnie każda nowoczesna strona internetowa powinna być wykonana zgodnie z UX – user experience. Doświadczenia użytkownika w kontakcie z witryną powinny być jak najlepsze, aby ten miał chęć do pozostania na stronie www i wykonania kolejnych kroków, na przykład dokonania zakupów. Dlatego też UX designer w swoich projektach powinien uwzględniać 6 najważniejszych zasad.
W poprzedniej części artykułu wspomnieliśmy o czterech z nich: o prawie Fittsa (skracanie czasu potrzebnego użytkownikowi na konkretne działanie), prawie Jacoba (odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych elementów strony zgodnie z psychologiczną wiedzą o tym, że człowiek zawsze woli to, co już zna), o paradoksie wyboru (ograniczenie wyboru użytkownikowi, zgodnie z psychologicznym efektem paraliżu decyzyjnego związanego ze zbyt dużą liczbą możliwości) oraz o efekcie estetyczno-funkcjonalnym (powiązanym z efektem aureoli – do jednej dobrej cechy automatycznie dopisujemy kolejne). W tej części artykułu zajmiemy się więc kolejnymi zasadami: regułą szczytu i końca, prawem Postela. Wspomnimy też o prawie Teslera oraz zasadzie Pareto, które także są istotne przy projektowaniu sklepu internetowego zgodnie z UX.
1.Odpowiedni początek i koniec procesu zakupowego
Zasada szczytu i końca dobrze znana jest między innymi pisarzom i dziennikarzom, a także mówcom i twórcom wystąpień publicznych. Według niej bowiem człowiek najlepiej zapamiętuje to, co znajduje się na początku, oraz to, o czym dowiaduje się na końcu. Dlatego właśnie największe znaczenie przy tworzeniu tekstu ma wstęp oraz zakończenie. Tę zasadę peak-end rule można wykorzystać także przy projektowaniu sklepu internetowego.
W tym celu należy, po pierwsze, przeanalizować proces zakupowy, wskazując jego kluczowe elementy – i dopracować je. Koniecznie należy patrzeć na to z perspektywy użytkownika! Dla właściciela e-sklepu końcem transakcji jest bowiem wysłanie paczki, zaś dla kupującego – jej odbiór. Oznacza to, że najważniejsze są wrażenia związane z otrzymaniem przesyłki i jej rozpakowaniem. Dlatego właśnie pakowanie produktu w folię bąbelkową czy w ścinki kartonowe powoli odchodzi w niepamięć, a firmy zaczynają się prześcigać w tym, by przesyłka prezentowała się estetycznie. Warto stosować: ozdobne pudełka, karteczki z podziękowaniami za dokonanie zakupu, gratisy lub próbki produktów. Z pewnością przełoży się to na pozytywne wrażenie kupującego, który te odczucia zapamięta na dłużej i chętniej wróci do naszego sklepu.
2.Przewidywanie każdej możliwej sytuacji
Z pewnością pozytywnie na odbiór sklepu internetowego wpłynie to, że potencjalny klient będzie mógł łatwo rozwiązać każdą sytuację, w którą wpadnie, gdyż ich wystąpienie przewidzieliśmy już przed nim, zgodnie z prawem Postela, i zastosowaliśmy odpowiednie narzędzia, które pozwolą internaucie szybko się z nią uporać.
Za przykład niech posłuży formularz – osoba odpowiedzialna za jego stworzenie już na etapie projektowania powinna uwzględnić, co może spotkać użytkownika wpisującego dane. Oznacza to, że jeżeli algorytm odczytuje jedynie kod pocztowy w formacie „XX-XXX”, to jeśli klient wpisze same cyfry, system powinien automatycznie przekształcić zapis na taki w wymaganym formacie. Podobnie jeśli chodzi o numer telefonu. W przypadku podawania miasta można uruchomić automatyczne wskazywanie województwa, bez konieczności ręcznego wybierania go z listy itd. Możliwości zautomatyzowania formularzy jest całe mnóstwo, a z pewnością przyspieszy to jego wypełnianie przez klienta. Oszczędność czasu zaś przełoży się na satysfakcję internauty.
O czym jeszcze warto pamiętać przy projektowaniu sklepu internetowego?
Warto wspomnieć o prawie Teslera, który twierdził, że złożoność aplikacji/strony internetowej powinna być ograniczona, właśnie ze względu na oszczędzenie czasu przez użytkownika. Oznacza to, że odbiorca powinien mieć łatwy dostęp do poszukiwanych przez siebie informacji, które nie powinny być „zakopane gdzieś tam daleko” na kolejnej podstronie. Konieczne jest więc odpowiednie budowanie linkowania wewnętrznego, dzięki czemu użytkownik w prosty sposób będzie mógł poruszać się po stronie.
Ograniczenie złożoności zgodnie z prawem Teslera należy stosować do wspomnianych już formularzy, usuwając z nich te pola, które nie są tak naprawdę niezbędne. Im jest ich bowiem więcej, tym większa szansa, że użytkownik zrezygnuje z wypełniania, a więc osiągniemy efekt przeciwny do oczekiwanego.
Projektanci UX przy swoich działaniach powinni uwzględnić też zasadę Pareto. Wiadomo bowiem, że nie da się w ograniczonym czasie i z ograniczonymi zasobami dopracować strony internetowej do perfekcji – niemożliwe jest błyskawiczne pozbycie się wszystkich błędów i problemów, ale jak mówi zasada Pareto – za 80% wyników odpowiada 20% sytuacji. Ważne jest więc, aby znaleźć główne problemy i je usunąć, co przełoży się na o wiele lepsze doświadczenia użytkownika w kontakcie ze stroną www. Reszta to wówczas kwestie kosmetyczne.
Znasz już główne zasady UX, którymi powinien kierować się każdy projektant sklepu internetowego. Dzięki nim bowiem może stworzyć stronę www, która będzie przyjazna dla użytkownika i wygeneruje wysoką konwersję. To zaś przełoży się na finansowe zyski sklepu.