Bezpieczeństwo w Internecie to kluczowa kwestia dla każdego użytkownika sieci. Im bardziej technologia się rozwija, tym większe niesie to ze sobą zagrożenia – to między innymi różnego rodzaju cyberprzestępstwa, oszustwa internetowe oraz kradzieże tożsamości. Nic więc dziwnego, że każdy internauta, w tym przede wszystkim ten, który dokonuje zakupów online, chce mieć pewność, że wszystkie jego dane, udostępniane w celu wykonania transakcji, są całkowicie bezpieczne. Dlatego właśnie, jeśli działasz w branży e-commerce, powinieneś zadbać o to, aby strona internetowa Twojego e-sklepu była jak najbardziej bezpieczna dla użytkowników i wzbudzała ich zaufanie. To z pewnością przełoży się na większą ilość dokończonych procesów sprzedażowych.
1. Certyfikat SSL dla Twojej strony internetowej
Twoja strona internetowa powinna posiadać certyfikat SSL, gdyż jest to podstawowy element informujący odbiorców, że witryna jest bezpieczna, ponieważ połączenia pomiędzy przeglądarką użytkownika a serwerem są szyfrowane za pomocą protokołu zabezpieczeń. Certyfikat SSL zapobiega przechwyceniu danych przez nieuprawnione do tego osoby. Każdy internauta może się dowiedzieć, czy dana strona www posiada certyfikat SSL – w przeglądarce internetowej, zaraz obok okienka z adresem URL, powinna znajdować się ikonka kłódki. Po kliknięciu w nią widzimy, jaki podmiot potwierdził certyfikat, możemy też zapoznać się z informacjami dotyczącymi jego daty ważności (certyfikat trzeba regularnie odnawiać). Ponadto o bezpieczeństwie strony internetowej świadczy adres URL rozpoczynający się od „https://”, nie zaś od „http://”. Właśnie ta litera „s” informuje o tym, że dana witryna jest zaszyfrowana, dzięki czemu przekazywanie przez nią informacji będzie całkowicie bezpieczne.
Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego – certyfikat SSL to podstawa. Bez niego nie może być mowy o wiarygodności oraz o zwiększaniu zaufania klientów do witryny. Ponadto konieczność posiadania certyfikatu SSL w branży e-commerce to wymóg prawny – wszystkie transakcje online dokonywane kartą muszą być bowiem szyfrowane, w innym przypadku e-sklep może otrzymać karę grzywny.
2. Stosowanie sprawdzonych systemów płatności
Poczucie bezpieczeństwa klientów wiąże się ze sprawdzonymi systemami płatności. Potencjalny klient nie ma bowiem nigdy większych obaw ponad te, że jego dane finansowe gdzieś wyciekną, dlatego zwraca szczególną uwagę na to, czy proponowany mu system płatności w danym sklepie online jest całkowicie bezpieczny. Warto więc korzystać tylko z tych systemów, które są znane i sprawdzone. Obecnie za najczęściej wybierane formy płatności uważa się szybkie przelewy (przez wiarygodne serwisy typu dotpay) oraz BLIK. Wprawdzie płatności tradycyjnym przelewem są coraz rzadziej stosowane, to nadal warto udostępniać swoim klientom tę opcję, podobnie jak możliwość płatności gotówką przy odbiorze. Przy okienku z wyborem metody płatności także powinna znaleźć się informacja, że płatność jest bezpieczna dzięki szyfrowaniu SSL. Dzięki temu klient będzie wiedział, że Twój sklep jest wiarygodny.
3. Zdobycie odznak bezpieczeństwa
Z pewnością niejednokrotnie, przeglądając ofertę jakiegoś sklepu internetowego, natknąłeś się na tzw. odznaki bezpieczeństwa – widoczne w formie logo z odpowiednim napisem, pochodzące np. od McAfee Secure czy innej firmy zajmującej się bezpieczeństwem w Internecie. Co oznacza taka odznaka? Informuje ona internautów, że dana witryna została skontrolowana i zweryfikowana pod kątem tożsamości, zabezpieczeń oraz dbania o prywatność odbiorców. Wielu użytkowników Internetu zwraca uwagę na takie odznaki, gdyż zwiększają one wiarygodność danego sklepu internetowego, sprawiają, że można czuć się bardziej komfortowo i bezpiecznie, wpisując swoje dane podczas dokonywania zakupów. Jeśli zatem chcesz zwiększyć zaufanie potencjalnych klientów do swojej witryny, zadbaj o zdobycie odznak bezpieczeństwa od sprawdzonych firm.
4. Uzyskanie pozytywnych opinii i recenzji produktów
Nierzadko osoby zastanawiające się nad zakupem jakiegoś produktu czytają opinie o nim oraz recenzje. Dotyczy to także opinii o konkretnym sklepie internetowym – jeśli użytkownik nie znał wcześniej danego e-sklepu, a nie jest on wyjątkowo popularny, wówczas zanim podejmie decyzję o transakcji, poszuka w Internecie opinii o danej witrynie. Dlatego właśnie jeśli zależy nam na zwiększaniu zaufania odbiorców do naszego biznesu e-commerce, powinniśmy zadbać o to, aby nasz sklep posiadał dużo dobrych opinii – jak to zrobić? Najlepiej po odbiorze zamówienia przez klienta w mailu dziękującym za zakup dołączyć prośbę o napisanie opinii na danym portalu (np. ceneo, google maps) lub poprosić o recenzję produktu na stronie sklepu. Dzięki pozytywnym komentarzom zaufanie do naszego sklepu z pewnością będzie wzrastać.
Jak widać, istnieje wiele sposobów na to, aby zwiększać zaufanie potencjalnych klientów do e-sklepu. Jest to ważne, zwłaszcza gdy dopiero rozwijamy biznes, gdyż nowy, nieznany sklep internetowy często traktowany jest początkowo z dystansem. Dlatego powinno nam zależeć na tym, aby zdobywać zaufanie internautów – służy do tego m.in. certyfikat SSL, odznaki bezpieczeństwa, stosowanie sprawdzonych systemów płatności, ale też uzyskiwanie pozytywnych opinii o sklepie i recenzji produktów.