Klienci decydujący się na zakupy w sklepach internetowych w swoich wyborach kierują się nie tylko samym produktem oraz jego ceną, ale też pewnymi udogodnieniami: możliwością skorzystania z odroczonej płatności, szansą na błyskawiczną dostawę, czy też możliwością dokonania zakupów w modelu subskrypcyjnym. Duże znaczenie mają także angażujące treści. To właśnie wymienione kwestie są najważniejszymi trendami, które wskazują, dokąd zmierza współczesny e-commerce. Aby wyprzedzić swoją konkurencję, warto wdrażać nowe narzędzia, które mają ułatwić dokonanie zakupów, jak też przyciągnąć do e-sklepu niezdecydowanych klientów. W tym artykule pokrótce przedstawimy to, na czym skupia się światowy e-commerce w 2023 roku.
E-commerce – branża teraźniejszości i przyszłości
Branża e-commerce rozwija się z dnia na dzień. Obecnie szacuje się, że na całym świecie w Internecie działa ponad 20 milionów e-sklepów. Równocześnie eksperci wskazują, że według modeli szacunkowych tylko następne trzy lata wystarczą, aby globalna sprzedaż wygenerowała o trzy biliony dolarów większy zysk niż teraz. Zaznacza się też, że w samej Polsce sprzedaż będzie pochodziła głównie z kilku gałęzi: mody, elektroniki oraz zdrowia i urody. Te kategorie pozwolą polskiemu sektorowi e-commerce powiększyć zysk aż o 94 miliardy złotych! Jeśli i Ty prowadzisz biznes e-commerce, zobacz, jak nowe narzędzia i technologie mogą usprawnić proces zakupowy.
Kup teraz, zapłać potem – czyli płatności odroczone
To najgorętszy trend w e-commerce, który w Polsce dopiero raczkuje. Buy now, pay later, czyli kup teraz, zapłać później – na świecie narzędzie to zyskało wielu zwolenników. Wprowadzenie tego rozwiązania było możliwe dzięki temu, że e-sklepy nawiązały współpracę z fintechami – operatorami nowoczesnych rozwiązań finansowych. Wprawdzie pierwszy raz opcja taka została zastosowana w 2005 roku, musieliśmy czekać prawie 20 lat, aby technologia ta wystarczająco się rozwinęła. Wiele wskazuje na to, że trend ten już niedługo stanie się oczywisty i niemal każdy sklep internetowy będzie oferował tę opcję. W Polsce buy now, pay later jest możliwe dzięki operatorom płatności odroczonych, takich jak PayPo, Przelewy24Now czy Twisto. Jeśli posiadasz sklep online i jesteś zdecydowany wprowadzić tę opcję – możesz skorzystać z współpracy z tymi serwisami. O tym, jakie korzyści dla e-sklepów generują płatności odroczone, przeczytasz w jednym z naszych wcześniejszych artykułów (w tym miejscu można przypomnieć, że aż o 1/3 można zwiększyć odsetek dokończonych zakupów, zaś wartość zamówienia nawet o połowę). To rozwiązanie umożliwia klientom elastyczne zarządzanie swoim budżetem, dlatego staje się tak popularne.
Dobry content – czyli działanie na wyobraźnię odbiorcy
Zdjęcie produktu ma duże znaczenie dla tego, czy potencjalny klient podejmie decyzję o zakupie – szacuje się, że w ten sposób działa aż 75% osób, które korzystają z możliwości zakupu online. Dlatego każdy właściciel sklepu internetowego powinien starać się jak najlepiej zaprezentować swoją ofertę. Oprócz tzw. hero image (główna fotografia produktu), dobrze zadbać o zdjęcia przedstawiające artykuł z każdej strony, aby potencjalny klient mógł jak najlepiej go sobie wyobrazić. Ponadto znaczenie mają jasne tytuły oraz ciekawe opisy, które wskazują korzyści, jakie odbiorca zyska po zakupie danego produktu. Kopiowane teksty są przekreślane z góry – lepiej się na nich nie opierać, a stworzyć coś własnego. Jeśli nie masz inspiracji, możesz zdecydować się na pomoc profesjonalistów – skontaktuj się z nami, a nasi copywriterzy przygotują dla Ciebie wartościowy content.
Zakupy online z szybką dostawą – czyli quick commerce
Ten trend w Polsce pojawił się dopiero w 2021 roku, choć mieszkańcy innych krajów od dawna chwalą sobie tę możliwość i regularnie z niej korzystają. Jej głównym założeniem jest to, aby klient nie musiał czekać więcej niż kwadrans, by otrzymać produkty pierwszej potrzeby (szacuje się, że maksymalnie ma t obyć kilkadziesiąt minut). Z początku dotyczyło to głównie branży spożywczej, gdyż tutaj każdemu klientowi zależało na tym, aby świeże produkty faktycznie były dostarczone świeże. Obecnie e-sklepy z różnych branży oferują dostawy jeszcze tego samego dnia, jak też proponują odbiór osobisty w ciągu godziny od złożenia zamówienia.
Zakupy w modelu subskrypcyjnym – czyli abonament na produkty
Dużym zainteresowaniem cieszą się zakupy w modelu subskrypcyjnym. Według statystyk aż 6 na 10 konsumentów korzysta z takiej usługi. Najczęściej dotyczy to produktów, które i tak klient kupuje regularnie – karma dla zwierząt, kosmetyki i środki higieny osobistej dla kobiet czy kosmetyki do golenia dla mężczyzn; jak też tzw. dieta pudełkowa. Subscribe and pay to usługa popularna już właściwie na całym świecie i Polska od tego nie odstaje – Polacy również bardzo chętnie decydują się na takie rozwiązanie. Jako zalety wymienia się wygodę i oszczędność czasu – gdyż zamówienia dokonuje się raz, a potem tylko regularnie, na przykład co miesiąc, odbiera przysyłane produkty.
Wymienione rozwiązania obecnie stanowią podstawę w światowym e-commerce. W Polsce niektóre z nich już dobrze się przyjęły (zakupy w modelu subskrypcyjnym, błyskawiczna dostawa), inne nie są jeszcze dostępne w każdym sklepie internetowym (płatności odroczone). Jeśli prowadzisz własny biznes e-commerce i zależy Ci na tym, aby być na bieżąco z nowoczesnymi technologiami, jak i wyprzedzać konkurencję – warto zadbać o wprowadzanie takich udogodnień dla konsumentów. Z pewnością taka inwestycja zwróci się nam w postaci większego zysku ze sprzedaży.